• En
  • כמה חרדים עניים יש? הנתונים הסותרים: 8% או 43%? (אשר הלפרין, לדעת)

    בעוד, לפי נתוני הביטוח הלאומי המודדים תחולת עוני לפי הכנסה לנפש, 52.6% מהחרדים נתונים מתחת לקו העוני בהשוואה למספר זהה כמעט במגזר הערבי ורק כ-9% מהציבור היהודי הלא חרדי, מתברר כי החרדים אינם רואים עצמם כעניים. מחקר חדש של ניצה (קלינר) קסיר, שהתפרסם באל מוניטור, מראה כי לא פחות מ-71% מהחרדים מרוצים ממצבם הכלכלי, לעומת פחות משני שלישים מהיהודים הלא חרדים ו-53% מהערבים הישראלים. רק מעט פחות מ-8% מהחרדים חשו עניים, נתון כמעט זהה לזה של היהודים הלא חרדים, ו-31% בקרב הערבים.

    עורכת המחקר ניצה (קלינר) קסיר, ששימשה במשך קרוב לשלושים שנה כחוקרת בכירה בבנק ישראל, אומרת לאל-מוניטור כי לפרדוקס הזה יש כמה הסברים. גורם מרכזי ביכולת המשפחה החרדית לספק את צרכיה הוא התנהלות צרכנית השונה מהותית מהאופי הצרכני של החברה המערבית. בנוסף, החברה החרדית האמונה על מצוות צדקה וחסד, משמרת בתוכה רמת תמיכה קהילתית גבוהה במיוחד, הכוללת שיעורי התנדבות ותרומות גבוהים, עזרה הדדית, דאגה לנזקקים, מסגרות תמיכה כלכליות מגוונות ועוד. זאת בנוסף לגמ”חים שאינם גובים ריבית או עמלות ובפועל מחזיקים את כלכלת הבית החרדי.

    אבל רמת ההכנסה הנמוכה של המגזר החרדי, גם אם אינה גורמת עוני במובן המקובל, נחשבת לכזו במדדים בינלאומיים. ישראל, יחד עם ארצות הברית, נמצאת בראש רשימת מדינות ה- OECD בתחולת העוני של תושביה. לפי הרשימה, בישראל כמעט 18% מהאוכלוסייה הם עניים.

    דילוג לתוכן