כנס כינרת הרביעי לחינוך, אקדמיה ופריפריה – ניצה (קלינר) קסיר – שילוב חרדים בתעשיה: פוטנציאל ואתגרים

המשנה ליו”ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, העבירה הרצאה על שילוב חרדים בתעשייה במסגרת כנס כינרת הרביעי לחינוך, אקדמיה ופריפריה, שנערך השנה בשיתוף עם התאחדות התעשיינים. בהרצאה דיברה קסיר על פוטנציאל השתלבות החרדים בתעשייה, על הצורך בעובדים בתעשייה הישראלית והיתרונות והאתגרים הגלומים בהעסקת חרדים.

קסיר פתחה בהצגת נתונים על מחסור בעובדים בתעשייה, הנובע משיעור האבטלה הנמוך בישראל ומתדמית גרועה של עובדי תעשייה.

קסיר המשיכה עם מוטבציות של המעסיקים בפנייה לחיפוש עובדים במגזר החרדי: שיעור התעסוקה בקרב יהודים לא חרדיים קרוב למיצוי, וחלקה של האוכלוסייה החרדית צפוי לגדול בצורה משמעותית. בנוסף, רובם בעלי משפחות – ובעקבות כך בעלי ניסיון חיים ורמה גבוהה של מחויבות לעבודה.

לאחר מכן קסיר הציגה נתונים לגבי המיתוסים הקשורים לחרדים ושוק העבודה: שיעור המועסקים בחברה החרדית גדל בשנים האחרונות באופן משמעותי, נתון המצביע על כך שחרדים אכן רוצים לעבוד (בניגוד למיתוס המקובל). מבחינת כישורים, המיתוס המקובל של רמת מיומנות נמוכה במגזר החרדי עקב אי לימודי ליבה לא נכון: מבחני אוריינות מתמטית ואוריינות בקריאה הציון של האוכלוסייה החרדית כמעט זהה לאוכלוסייה היהודית וגבוה משמעותית מהאוכלוסייה הערבית. בציון פתרון בעיות בסביבה מתוקשבת, ציון האוכלוסייה החרדית נופל במעט מציון האוכלוסייה היהודית אך עדיין גבוה מהאוכלוסייה הערבית.

גם מבחינת האוכלוסייה החרדית, להשתלבות בתעשייה יתרונות רבים: עבודה בתעשייה מהוות מקור הכנסה עם שכר הולם, ויש בה הכשרות מקצועיות לא אקדמאיות וקצרות המאפשרות להיכנס במהירות לשוק העבודה (ולאפשר פרנסה לתמיכה במשפחה לאחר הכשרה קצרה).

קסיר סיימה עם המלצות על מנת להגדיל את העסקת החרדים בתעשייה: יצירת הכשרות מקצועיות בדגש על הכשרות פנים מפעליות ותכניות התמחות, משרות במשרה חלקית בהיקף של 80%-90% ותיאום ציפיות נכון בין העובד למעסיק.