• En
  • שילוב גברים חרדים בהייטק

    מה נדרש כדי להשוות את משקל הגברים החרדים בהייטק למשקלם מתוך סך העובדים השכירים?
    מגזר ההייטק הוא אחד ממנועי הצמיחה של המשק. התוצר לעובד והשכר החודשי הממוצע במגזר, הם יותר מפי שניים מהתוצר והשכר לעובד ביתר ענפי הכלכלה.
    שילוב האוכלוסייה החרדית בהייטק ירחיב את משאבי כוח האדם למגזר ויעלה במידה ניכרת את רמת ההכנסה של המשפחה החרדית הרחבה.
    אבל יש אתגרים בדרך: הביקוש הגבוה לאנשי מקצוע בתחום מדעי המחשב בתעשיית ההייטק וההשתתפות המועטה והלא-איכותית של חרדים בשוק העבודה, הינם שניים מהאתגרים הכלכליים הבולטים העומדים לפתחה של מדינת ישראל שמשקיעה מאמצים ומשאבים רבים בהתמודדות עם כל אחד מהאתגרים – בנפרד.
    הפוטנציאל הלא ממומש של ההון האנושי החרדי בולט במיוחד בענף ההייטק, הסובל ממחסור מתמיד בכוח אדם איכותי.
    הפוטנציאל המשמעותי ביותר מקורו בנשים החרדיות.
    מספר הגברים החרדים המועסקים בהייטק הוא נמוך. בשנת 2019 עבדו במגזר 3,088 גברים חרדים בלבד, עם גידול של כ-150–250 גברים מועסקים בשנה. הגברים הם כאחוז אחד בלבד מכלל השכירים בהייטק, וכ-9.3% מכלל הגברים החרדים המועסקים. שיעורים אלו נשארו יציבים לאורך כל השנים האלו, למרות השקעה ציבורית בתחום שאמורה הייתה להניב פריחה גדולה יותר.

    ניתוח נתונים מקיף מהווה בסיס להמלצות לצעדי מדיניות שמטרתם להגדיל את שיעור החרדים המועסקים בהייטק ובמקצועות הטכנולוגיים, על מנת להביא לגידול בפריון העבודה בקבוצת אוכלוסייה זו ובצמיחה במשק.
    מעיבוד הנתונים המנהליים עולה כי סיכויי הגברים החרדים להשתלב בעבודה בהייטק תלויים במסלול הלימודים. בקרב גברים חרדים ללא בגרות וללא תואר אקדמי (כפי שמאופיין רוב ציבור הגברים החרדי), אחוז המשתלבים בהייטק מבין המועסקים נמוך מאוד. לצד זאת, אחוז המועסקים בהייטק בקרב בעלי תואר STEM גבוה מאוד. מחקר "שילוב גברים חרדים בהייטק" אותו גיבשו צוות המכון, מתייחס לנתונים הנוכחיים, לאתגרים ולפתרונות הרלוונטיים לענף ולחברה.

    המחקר נכתב בשיתוף עם מכון אהרון.

     

    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

     

    שיתוף
    צוות המחקר
    הילה אקסלרד
    אברהם זילברמן
    יועץ הייטק
    ד"ר חן ליפשיץ
    חוקרת עבר
    סרגיי סומקין
    איציק קרומבי
    חוקר עבר

    פרסומים נוספים שעשויים לעניין אתכם

    דילוג לתוכן