• En
  • רחוב יפו ,ירושלים, אילוסטציה

    עסקים חרדיים בירושלים | מיפוי פוטנציאל עסקים פורצי דרך

    מיפוי האקו-סיסטם העסקי החרדי בי-ם וזיהוי מאפייני עסקים בעלי היתכנות גבוהה להפוך לעסקים פורצי דרך
    רחוב יפו ,ירושלים, אילוסטציה

    המחקר נערך עבור קרן שמש מקבוצת עוגן, ארגון ללא מטרת רווח שהוקם על מנת לסייע ליזמים ובעלי עסקים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית. מטרת המחקר הייתה מיפוי המרחב העסקי החרדי בירושלים ומציאת קבוצות עסקים בעלות פוטנציאל גבוה לצמיחה ולפריצת דרך. הנתונים נאספו באמצעות שילוב של עיבוד וניתוח נתונים מנהליים ועריכת סקר שנערך בקרב 170 בעלי עסקים חרדים בירושלים.

    מתודולוגיה

    על מנת לייצר תמונת מצב ואפיון צרכים מדויקים ומורכבים ככל שניתן, המחקר עשה שימוש במספר מתודולוגיות:

    • בשלב הראשון נותחו נתונים ממקורות מנהליים אודות מספר העסקים בירושלים וההכנסה המדווחת של בעלי העסקים לפי מגדר, מגזר ועיר מגורים. על בסיס ניתוח הנתונים המנהליים הוגדרו הנתונים החסרים במיפוי ונבנה שאלון לסקר.

    • בשלב השני נערך סקר מקוון בקרב בעלי עסקים בירושלים. על הסקר השיבו 188 בעלי עסקים בירושלים, כאשר הרוב המוחלט של המדגם היו חרדים (170).

    ממצאים מרכזיים

    מהנתונים שנאספו עולה כי ההכנסות של בעלי העסקים החרדים בירושלים נמוכות משמעותית לעומת בעלי עסקים שאינם חרדיים. 49% מהעסקים החרדיים מוגדרים כעוסק פטור (שהכנסתם לא עולה על כ-100 אלף שקלים בשנה), זאת לעומת 22% מהעסקים שבבעלות יהודים שאינם חרדים. כשליש מהעסקים החרדיים מוגדרים כמקור הכנסה עיקרי לבעליהם והם בעלי מחזור שנתי של עד כ-100 אלף שקלים בלבד.

    בסך הכל, 22% מהעסקים החרדיים בבירה בעלי מחזור שנתי של יותר מחצי מיליון שקלים, זאת לעומת 40% מהעסקים שאינם בבעלות חרדית. כמו כן, 78% מהעסקים החרדיים בעלי מחזור שנתי של עד חצי מיליון שקלים, זאת לעומת 60% מהעסקים שאינם בבעלות חרדית. את המחזור השנתי הנמוך בעסקים החרדיים ניתן לתלות בכך שקהל היעד של כמחצית מהם הוא אך ורק הציבור החרדי – שהוא בעל כושר קנייה לא גבוה.

    ענפי תעסוקה ועובדים מועדפים

    שלושת ענפי העסקים הגדולים בחברה החרדית בירושלים הם מסחר ואוכל (30%), נותני שירותים (21%) ומדיה ושיווק (15%). מהנתונים עולה כי רוב מוחלט (80%) מהעסקים החרדיים בבירה מעסיקים אך ורק עובדים מהמגזר החרדי. 17% נוספים דיווחו כי הם מעסיקים גם יהודים שאינם חרדים, 2% מעסיקים רק יהודים שאינם חרדים ו-1% שמעסיקים עובדים זרים.

    ענף המסחר והאוכל, שהוא הענף הגדול ביותר בזירת העסקים החרדיים, מעסיק הכי הרבה עובדים – אך בשכר נמוך. הוא גם נותן מענה לאוכלוסייה ירושלמית בשכיחות גבוהה יחסית (37%), כאשר מנגד עסקים מתחום השירות פונים לאוכלוסייה בכל הארץ ורק 3% מהם מעניקים שירותים לירושלמים בלבד.

    ענפי העסקים בעלי המחזור השנתי הכי גבוה הם ענף השירותים המקצועיים (כגון עריכת דין, חשבונאות וגרפיקה) וענף הבינוי והנדל"ן (שהוא תחום פחות שכיח בחברה החרדית). עוד עולה מהמחקר כי בחברה החרדית פחות נוהגים לעסוק בתחומים שנחשבים "פנאי" – כגון חוגים, העשרות, קורסים או תיירות.

    פערים מגדריים

    אפשר לראות הבדלים בין עסק חרדי שבראשו עומד גבר לעומת עסק חרדי אשר בבעלות אישה. ממיפוי העסקים עולה כי על אף שנשים חרדיות מגיעות עם רקע תעסוקתי והשכלה רחבה יותר מאשר הגבר החרדי – העסקים שבבעלותן נותרים קטנים יותר, הן לא מעסיקות עובדים, לרוב עובדות מהבית וקהל הלקוחות שלהן יותר מכוון לציבור החרדי.

    על פי הנתונים, 52% מהעסקים החרדיים ממוקמים בבית ולא בבית עסק, כאשר נשים עובדות יותר בבית מאשר גברים (68% לעומת 42% בהתאמה). לגברים חרדים יש נוכחות גבוהה יותר בענף המסחר והאוכל, לעומת נשים שנמצאות בשכיחות גבוהה יותר מגברים בתחומי המדיה והשיווק, הייעוץ והטיפול, והאדריכלות.

    שיעור גבוה יותר של עסקים של נשים חרדיות מוגדרות כעוסק פטור (57%), לעומת גברים חרדים (45%). במקביל, שיעור גבוה יותר של עסקים בבעלות גברים חרדים בעלי מחזור שנתי של יותר מחצי מיליון ש"ח (30%), לעומת נשים (6%).

    עסקים בבעלות נשים חרדיות מכוונים יותר לאוכלוסייה החרדית (62%), לעומת עסקים בבעלות גברים שפונים לאוכלוסייה הכללית, לצד האוכלוסייה החרדית (47%).

    בכל הנוגע לפיתוח העסק ושימוש בכלים ותוכנות מתקדמות לשם כך, נשים דיווחו כי הם עושות יותר שימוש בכלים דיגיטליים וכי יש להן פחות יכולות עסקיות, זאת לעומת גברים עם אוריינות דיגיטלית נמוכה שדיווחו על יותר ביטחון ביכולות העסקיות שלהם.

    מיומנויות וכישורי ניהול

    ככל שגובה המחזור העסקי גדל, כך גדל שיעור בעלי העסקים שמדווחים כי חסרים להם כלים בניהול העסק. כמחצית מבעלי העסקים החרדים דיווחו כי הם לא משתמשים בתוכנות לניהול, אך היו מעוניינים לרכוש מיומנות זו. באופן מפתיע, 13% מהעסקים החרדיים עם מחזור של יותר מחצי מיליון בשנה השיבו שאין להם תוכנה לניהול העסק – והם אף אינם מעוניינים באחת כזו.

    עוד עולה מהנתונים כי 66% מבעלי העסקים החרדים דיווחו שהם מעוניינים להרחיב את העסק, כאשר 62% מתוכם אינם מעסיקים עובדים כלל. עוד ניתן ללמוד כי כ-60% מבעלי העסקים החרדים אינם מפרסמים את העסק שלהם בכלים דיגיטליים.

    Loader Loading...
    EAD Logo Taking too long?

    Reload Reload document
    | Open Open in new tab

     

    צילום תמונה: finn stock/shutterstock

    שיתוף
    צוות המחקר
    יהודית מילצקי
    חוקרת בכירה - תעסוקה
    שני זוסמן-אפרתי
    חוקרת

    פרסומים נוספים שעשויים לעניין אתכם

    דילוג לתוכן