הקורונה חיברה את החרדים לאינטרנט – ויצרה הזדמנות נדירה למהפכה תעסוקתית (דה מרקר: סיון קלינגבייל 09.06.2020)

בעקבות כנס של משרד העבודה, פרסמה כתבת דה-מרקר, סיון קלינגבייל, כתבה על השינויים החלים בחברה החרדית בעקבות משבר הקורונה והשלכותיהן על תעסוקת חרדים. לכתבה התראיינה המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, שהציגה בכנס ושהתייחסה לסוגיית התעסוקה בציבור החרדי:

"הסוגיה של החרדים דחופה לנו עוד לפני הקורונה. האוכלוסייה הולכת וגדלה, וב–2065 היא תהווה שליש מכלל האוכלוסייה", אומרת ניצה (קלינר) קסיר, המשנה ליו"ר המכון החרדי למחקרי מדיניות. לדבריה, עוד לפני משבר הקורונה חלו שינויים בחברה החרדית. "יש להם הכרה שצריך לעשות שינוים — בעיקר אצל נשים". קסיר מצביעה על כך שהמשבר הוא הזדמנות. "יש יותר הבנה שהם לא יכולים להסתמך רק על תשלומי העברה. זה קרה ב–2002 וכעת שוב קורה".

ואולם ההנחה של רבים מהמעורבים בנושא היא כי האתגר העומד בפני החרדים שירצו להשתלב כעת בשוק העבודה קשה שבעתיים. "שיעור האבטלה מושפע גם מכמות המצטרפים החדשים לשוק העבודה", אומרת קסיר. "משך חיפוש העבודה של חרדים ארוך משל מיהודים לא־חרדים, וההבדל מוסבר בעיקר בפער באיכות ההשכלה".

לדבריה, השלכות של המשבר בטווח הקצר יהיו שמצטרפים חדשים לשוק עבודה ללא מיומנויות יתקשו למצוא עבודה מאחר שיש פחות משרות ויותר מתחרים על כל משרה, כשחלקם עם ניסיון עשיר ומיומנויות גבוהות. ואולם קסיר אופטימית לגבי ההזדמנויות לטווח הארוך: "תיתכן השתלבות גוברת בשוק העבודה, כפי שקרה לאחר המשבר בתחילת המילניום".