ראיון ב"כאן הלילה" ברשת ב' עם המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר

במוצאי שבת (16.05.2020) התראיינה המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, לתכנית "כאן הלילה" ברשת ב' ושוחחה על המשבר, המחאות והשבעת הממשלה.

קסיר פתחה וציינה כי בעקבות הצעדים שננקטו בארץ ובעולם בתגובה לאיום הבריאותי הסתחרר כל העולם למשבר כלכלי החמור ביותר מאז השפל הגדול במאה שעברה. מדינת ישראל נמצאת במשבר שכמותו מעולם לא ידענו – רמת האבטלה (כולל המוצאים לחל"ת) עומדת על כ25 אחוזים! לשם השוואה –  השיא שידענו בתקופת העליה הגדולה עמד על 12-13 אחוז.

אולם לא הכל שחור –  ברמת המאקרו המדינה נכנסה למשבר במצב טוב: יחס חוב תוצר נמוך, האבטלה עמדה על שיעור נמוך להפליא של 3 אחוזים, וקצב הצמיחה היה כפול מהקצב הממוצע בOECD. אולם ברמת המיקרו ישנן אוכלוסיות פגיעות שהגיעו למשבר בנקודת פתיחה בעייתית – בעיקר (אבל כמובן לא רק) החברה החרדית והערבית, אשר כבר בערב המשבר אחד מכל שני אנשים מהחברות הללו היה מוגדר כעני.

המחאות להן אנו עדים הינן בחלקן בשל ההקלה והתחושה שהמשבר לקראת סופו, ובשל השבעת הממשלה החדשה. שעת הקמת הממשלה היא גם שעת התגבשותה והתקבעותה, ומי שישמיע את קולו עתה סיכויו טובים יותר שיצליח לקדם את ענייניו והאינטרסים שלו לארוך כהונת הממשלה מאשר מי שלא יזעק.

קסיר הטעימה כי המחאות על הרקע הפוליטי ככל הנראה תלכנה ותדעכנה בשל ההתייצבות של המערך הפוליטי, אולם המחאות על הרקע הכלכלי תגברנה כיוון שהלחץ הכלכלי על קבוצות רבות הולך וגדל.