המשנה ליו"ר, ניצה (קלינר) קסיר, בראיון לאבי מימרן במהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי', אודות ההיערכות לקראת הגל השני

ב-23.06.2020 העניקה המשנה ליו"ר המכון וראש הצוות המייעץ למל"ל להיערכות לקראת גל תחלואה שני מנגיף הקורונה, ניצה (קלינר) קסיר, ראיון לאבי מימרן במהדורה המרכזית ברדיו 'קול חי'.

קסיר פתחה ואמרה כי בצוות המייעץ בראשו היא עומדת שוקדים על מתן מענה מותאם, הלוקח בחשבון את מערך הצרכים ותנאי הקיום הייחודים האופייניים לכל מגזר ומגזר בחברה הישראלית.

בכל הקשור לחברה החרדית ציינה קסיר כי היא מתאפיינת בצפיפות רבה – הן בדירות המגורים גופן והן בערים.

הצפיפות בדירות נגזרת משיעור הפריון הגבוה והמצב הכלכלי הדחוק. הפריון הממוצע לאישה חרדית עומד על 7.1 לעומת 2.7 בקרב יהודים שאינם חרדים. אמנם חרדים מתחתנים בגיל צעיר אבל עדיין משקי הבית מתאפיינים בצפיפות יותר גדולה. חלק מהסיבה לכך הוא כאמור המצב כלכלי, בגינו נוטים חרדים לרכוש דירות יותר קטנות. התוצאה היא שמספר הנפשות הממוצע לחדר בקרב חרדים עומד על 1.42, בעוד שאצל יהודים שאינם חרדים הוא עומד על 0.78. כמובן, בתנאים כאלו קשה יותר לבצע בידוד אפקטיבי ולהימנע מהדבקת בני הבית.

בנוסף, האוכלוסייה החרדית חיה באזורים יותר צפופים – (כמות נפשות במרחבים הציבוריים), היא מתאפיינת ברמת אינטראקציות יותר גבוהה בין פרטים, ובקשרים מסועפים ותכופים בין משקי בית.

בתשובה לשאלה במה הוועדה מתמקדת, ענתה קסיר כי הדגש ניתן על הצורך בהיערכות להתפרצות חוזרת  – לזהות אזורים בעלי פוטנציאל להתפרצות, מניעה, בלימה וחזרה לשגרה – כל אלו באמצעות מציאת פתרונות הולמים ומותאמים לאוכלוסיות הספציפיות.

את הראיון חתמה קסיר בקריאה לציבור להיזהר ולהקפיד על ההוראות. למרבה הצער אנו עדים לכך שיותר ויותר אנשים בציבור לא מקפידים על עטיית מסיכות וריחוק חברתי, זוהי תופעה מצערת ביותר. עלינו לזכור כי הכל בידים שלנו אמרה קסיר, אם אנחנו נקפיד המצב יראה אחרת.