המשנה ליו"ר, ניצה (קלינר) קסיר, בראיון לרשת ב' לתכנית 'סדר יום' בהנחיית קרן נויבך, אודות ההתנהלות בצל העליה בתחלואה

בתאריך 23.06.2020 התראיינה המשנה ליו"ר המכון וראש הצוות המייעץ למל"ל להיערכות לקראת גל תחלואה שני מנגיף הקורונה, ניצה (קלינר) קסיר, ראיון ממושך אצל קרן נויבך בתכניתה 'סדר יום' ברשת ב'.

בראיון הציבה קסיר את העקרונות בהן היא תומכת להתנהלות בצל העליה בתחלואה. לדבריה יש לשקלל יחס עלות-תועלת ולחשב באופן מתמיד האם הנזק בפתיחת מקום עולה על התועלת או לא. כלומר, אנו יודעים שעיקר ההדבקה מתרחשת מקומות צפופים, והיה אם מזהים מקומות כאלו שהערך המשקי שלהם נמוך והנזק הכלכלי בסגירתם אינו גבוה, יש לסוגרם לפי הצורך (למשל, חופי הים). ככלל, הנוסחה העקרונית היא –  לפתוח, לעקוב, ואם יש בעיות לסגור באופן נקודתי ולחשוב כיצד ואיך פותחים בהמשך.  בנוסף, עמדה קסיר על חשיבותה הגדולה של האכיפה. האכיפה, הטעימה קסיר, על אף היותה לא נעימה הינה חשובה ומשרתת את כולם בסופו של דבר.

קסיר הציגה את העקרונות של הצוות בראשו היא עומדת המגבש המלצות כיצד להיערך להתפרצות חוזרת. העקרונות המנחים את הצוות הם – מניעה, בלימה וחזרה לשגרה, זאת באמצעות מתן מענים מותאמים לאוכלוסיות באזורים השונים. להשגת מטרות אלו הוקם צוות מגוון, הכולל מומחים שונים מתחומי הבריאות, אפידמיולוגית וכלכלנים.

בנוסף, נדרשה קסיר למשבר גם בכובעה ככלכלנית.

קסיר ציינה כי המגיפה תפסה אותנו בלא שהיינו ערוכים. בשל כך הלכנו לפתרונות הקלים הנגישים ביותר שהיו על השולחן. לעומת זאת, עכשיו, בחלוף מעט זמן, ישנו סל פתרונות שהולך ומתרחב. למדנו את הסיטואציה ויש לנו יותר אפשרות לבצע סגרים נקודתיים.

לשאלה האם המדינה נותנת מספיק? ענתה קסיר "כי יש היום הבנה עמוקה בצורך לטפל. בשיח קובעי מדיניות לא שומעים אודות קיצוץ תקציבי בשלב זה (גם אם ברור לכל כי קיצוץ כזה הוא עניין של זמן). כרגע המדינה מסייעת במספר ערוצים – סיוע למעסיקים, ומתן תשלומי העברה למי שלא יכול לעבוד, תוך כדי הקפדה על אי יצירת תמריץ שלילי לחזרה לעבודה."

לקראת סוף הראיון התייחסה קסיר לתחזיות התחלואה הקשות שנשמעו במהלך החודשים האחרונים ושלשמחתנו הרבה לא התממשו. לדבריה התחזיות לא התממשו בגלל ההסגר והטיפול. בהשוואה בין לאומית ישראל היא אחת המדינות הכי צפופות. בשקלול סך כל הפרמטרים, גם גילאים, גם צפיפות, היינו אמורים להיות בשיעורי תחלואה הרבה יותר גבוהים. המדיניות הובילה לשיעורי תחלואה נמוכים.

את הראיון חתמה קסיר בקריאה לאחריות אישית – הקפדה על עטיית מסכות, שמירת על היגיינה וריחוק חברתי. מידת ההשמעות של הציבור להוראות היא תחרוץ את גורלנו, לשבט או לחסד.