הרצאה של המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, בכנס וירטואלי 'ואז הגיעה הקורונה'

 

בתאריך 09.09.2020 העבירה המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, הרצאה בכנס וירטואלי שהוקדש לממצאי סקר שעסק בהתנהגות ועמדות בציבור החרדי ביחס לשימוש במרשתת בעקבות השפעת הקורונה.

את ההרצאה פתחה קסיר באבחנת יסוד לפיה העולם הדיגיטלי אינו בבחינת פונקציה בתוך ארגז כלים הכולל מערך של פונקציות רבות, אלא מהווה ארגז כלים בפני עצמו. במערך הפונקציות אותן ארגז הכלים הדיגיטלי מספק ניתן למנות – לבד מתעסוקה – שורה נרחבת של יתרונות, בכללן: רכישת ידע, קבלת שירותים, סיפוק צרכים חברתיים ועוד רבות.

קסיר חידדה כי במובנים רבים ממצאי הסקר מתלכדים ומאששים ממצאים שעלו בעבודות דומות. הנקודה המרכזית אליה ביקשה קסיר להפנות את תשומת לב הצופים היא אחוז המשיבים הגבוה שענה כי הוא מתעתד להמשיך להשתמש באינטרנט גם לאחר חלוף משבר הקורונה. מענה המעיד לכאורה שההתחברות הרבה למרשתת שנרשמה במגזר החרדי בעקבות הקורונה מהווה נקודת מפנה ביחס החרדי למרשתת, ולא רק תגובה טקטית לנסיבות שרישומה עתיד להתפוגג עם חלוף הצורך שהצמיח אותה. עדות נוספת לכך ניתן לראות בתופעה חסרת תקדים בעולם החרדי בה שיעורי תורה של רבנים מהדרגים הגבוהים ביותר מוקלטים ומשודרים באינטרנט בידיעתם ובאישורם של הרבנים.

קסיר המשיכה ואמרה כי כשם שהמשבר הכלכלי הגדול הקודם של ראשית שנות ה2000 הוביל לעליה חדה של שיעור ההשתתפות של גברים חרדים בשוק העבודה, כך נראה שגם מתרחש שינוי ביחס החרדי לעולם האינטרנט. שינוי היחס לעולם הדיגיטלי הוא קריטי להשתלבות בעולם העבודה הנוכחי והמשתנה בו הפונקציות הדיגיטליות הופכות יותר ויותר בסיסיות, ובמקרים רבים הן נדרשות כתנאי מקדים על מנת ליטול בו חלק. על כך מעידים גם מחקרים רבים שנערכו בעולם וגם מחקרים שנעשו בארץ.  אין ספק, אמרה קסיר, שעבור חברה החרדית זו הזדמנות גדולה, השימוש בדיגיטציה וכישורים דיגיטליים מהווים מיומנויות היסוד ושליטה בהן מעלה את השכר ומרחיבה אפשרויות התעסוקה בנתח רחב של משרות שונות.

בנוסף, דיגיטציה מאפשרת עבודה מהבית, דבר שיכול לסייע לנשים חרדיות רבות הבוחרות לעבוד במשרה חלקית על מנת שתוכלנה לנהל את ביתן במקביל לעבודתן. כמו כן מוקשים חברתיים רבים כשאלת ההפרדה המגזרית והמגדרית בלימודים ותעסוקה הפוכים פחות רלוונטיים בחיבור דיגיטלי מרחוק. ביטול המרחב שמתרחש בעולם הדיגיטלי בו אלפי הקילומטרים שבין קרית שמונה לאילת הופכים לשבריר שניה בין כתובת IP אחת לאחרת, מטשטש את גבולות הפריפריה הגאוגרפית מיסודן ופותח אפשרויות מגורים רבות, שעד לאותה עת היו בלתי נחשקות.