"לרתום את החברה החרדית לצרכי הביטחון של ישראל" | אלי פלאי על מתווה הגיוס בכאן 11

יו"ר המכון מר אלי פלאי בתכנית "עצם העניין" עם קלמן ליבסקינד בכאן 11 (16.04.2023).

הדיון נסוב על מתווה הגיוס המסתמן, במסגרתו הוצע להוריד את גיל הפטור מ-26 ל-21.

מר פלאי התייחס לשאלת השיוויון בנטל, ולמולה הציב את בעיית התעסוקה החרדית: "את בעיית השוויון שמלווה אותנו 75 שנה לא פתרנו כאן. הפתרון שמנסים לתת עליו את הדעת זה לבעיה שאנו סוחבים כל-כך הרבה שנים וזה החיבור בין אתגר התעסוקה של החברה החרדית לאתגר השירות בצבא. זה שלא פתרנו את בעיית השירות בצבא, הכלכלה לא יכולה להרשות לנו להמשיך כל-כך הרבה שנים את מצעד האיוולת שבו צעיר חרדי שרוצה לשלב לימוד תורה ופרנסה לא יכול לעשות את זה מכיוון שהוא צריך להיות חלק מסרט שפעם בשנה הוא מוציא דחיית גיוס"

פלאי הוסיף והדגיש כי הדרך לשיוויון לא מסתיימת בגיוס לצה"ל. "יצרנו כאן אנומליה במשך 75 שנה שבה החברה החרדית לא משתלבים בשוק התעסוקה או נכנסים לגיל התעסוקה בגיל מאוחר מאוד, והכול בשביל שנשמור על מראה של שוויון". "השאלה איך החברה החרדית יכולה לתרום לביטחון ישראל לא צריכה להסתיים בשאלה אם בגיל 18 הולכים או לא הולכים לצבא. יש כל כך הרבה אפשרויות לרתום את החברה החרדית לצרכי הביטחון של ישראל".

הורדת גיל הפטור נכללה בהמלצות המכון החרדי לממשלה החדשה במסגרת תכנית 100 הימים לקידום חברתי-כלכלי לאוכלוסיה החרדית. לקריאת התכנית המלאה לחצו כאן.