יועצי המל"ל: "משהו בהתנהגות החרדית מביא לתחלואה" (אלי רוטמן, כיכר השבת)

ב14.10.2020 פרסם אלי רוטמן כתבה בכיכר השבת הסוקרת את דו"ח הוועדה המייעצת למל"ל, בראשות המשנה ליו"ר מכון, ניצה (קלינר) קסיר, שכותרתו "כיצד לצאת מסגר מס' 2 ולהימנע מסגר מס' 3?".

בכתבה התמקד רוטמן בקשר שמצא הדו"ח בין מדדים שונים ובכללם התנהגות החברה החרדית, ותחלואה מוגברת: "דו"ח שכתבו חברי הוועדה המייעצת הרשמית למטה לביטחון לאומי (המל"ל), קושר בין "ההתנהגות החרדית", כהגדרתם, לבין תחלואת הקורונה הגבוהה במגזר. שיעור תחלואה זה משתקף במספר חולי הקורונה הממוצע באזורים חרדיים, שהינו גבוה פי 8.3 לעומת מספרם באזורים עם רוב יהודי שאינו חרדי ופי 3.8 לעומת אזורים עם רוב ערבי."

"ממצאי הדו"ח עלו, לאחר ש-12 החוקרים שערכו אותו חילקו את שטחי המדינה ל־2,588 אזורים סטטיסטיים שמאגדים בקרבם כמה יישובים. בשונה מדו"חות קודמים, הם פילחו את שטחי המדינה לפי שכונות, ולא הסתפקו בחלוקה גסה של ערים בלבד. וכך התגלה, כי באזורים בעלי רוב חרדי – שהינם 6% מכלל האזורים – מספר החולים עמד על כ־192 בממוצע, לעומת 23 חולים בלבד באזורים עם רוב יהודי שאינו חרדי (שהם 82% מכלל האזורים) וממוצע ארצי של כ־37 חולים לאזור."

"ההסבר המופיע בדו"ח, להתפרצות הנגיף בישובים החרדים, מנוסח כך: "כנראה שלחרדים יש מאפיינים נוספים המגבירים את התחלואה, בדגש על אינטראקציות חברתיות, אופי קהילתי ועוד. מצב התחלואה באזורים הערבים מוסבר ללא קשר בהיותם ערבים", כותבת החוקרת הראשית ניצה קסיר, ומחלקת: "בחברה החרדית לעומת זאת, משהו בהתנהגות שם – שקשור לאי ציות, לאורח חיים יותר צפוף חברתית, להתנהגות יותר קהילתית – מאוד חזק ומביא תחלואה. יש לצורות חיים כאלו יתרונות כמובן, אך מתברר כי גם חסרונות".