כישלון הקונספציה: המדינה בתוך מדינה של החרדים מאיימת על כולנו (מירב ארלוזרוב, 01.10.2020)

ב01.10.2020 פרסמה מירב ארלוזרוב בTheMarker כתבה שהציפה את הצורך המיידי בשילוב חרדים בכלכלה ובחברה הישראלית. בכתבה צוטטו בהרחבה דבריהם ותגובותיהם של יו"ר המכון, אלי פלאי, המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, ועמית תחום עבודה, איציק קרומבי.

לשאלת המגמות הדמוגרפיות הובאה תחזיתה של המשנה ליו"ר המכון, ניצה (קלינר) קסיר, הצופה כי בהתאם לתחזיות הדמוגרפיות וקצב השתלבות החרדים בשוק העבודה, עד לשנת 2065 התוצר לנפש בישראל יקטן ב–23%. זה אומר שבעוד 45 שנה כל אזרח בישראל ירוויח רק 77% ממה שהוא מרוויח היום.

לשאלת האחריות לסיטואציה הובאו דבריהם של פלאי וקרומבי, להלן הדברים: "איציק קרומבי, חוקר במכון החרדי למחקרי מדיניות, טוען כי החילונים הכשילו את ההשתלבות החרדית בגלל ההתעקשות שלהם לנסות ולשנות את החרדים תוך כדי התהליך. כך, הוא טוען שההתנגדות להפרדה המגדרית הכשילה את שילוב החרדים באקדמיה. גם אלי פלאי, עורך העיתון החרדי "משפחה", טוען שאילוצי תקציב של משרד האוצר מנעו הכשרת אלפי בנות סמינר ללימודי תכנות.

זה מובן שהחרדים המודרנים רוצים להמשיך את השילוב האבלוציוני, ומזהירים כי כל ניסיון כפייה רק יביא לדחייה של ניסיונות השילוב בידי החברה החרדית. רק אחרי קרוב ל–20 שנים של מאמצים כאלו, שנבלמו כולם בחמש השנים האחרונות, הגיע הזמן להבין שהגישה הרכה והמכילה אינה עובדת יותר. חייבים לשנת דברים מן היסוד."